Sådan er en golfbold opbygget – så den passer til ethvert slag

Uretan er væsentligt dyrere at fremstille end ionomer og er udover al den forskning, som investeres i premiumboldene, den vigtigste årsag til prisforskellen.

Endelig skal vi også nævne mønsteret på skallen, der kaldes for dimples. Disse fordybninger betyder, at bolden flyver stabilt, men de er også aerodynamisk optimeret, for at bolden skal kunne flyve langt.

Mellemlag, der gør en forskel

Desto længere slag, du slår, jo hurtigere bevæger golfkøllen sig gennem træffet, og desto mere udnytter du boldens inderste dele. Når man rammer hårdt på golfbolden, så marginaliseres skallens egenskaber.

Ved slag hvor man hovedsageligt efterspørger længde, ønsker man, at bolden har mindre spin, og på den måde flyver mere lige, og det er for progressivt at tilgodese dette og for at skabe optimale indfaldsvinkler ind mod green, at leverandørerne har udviklet forskellige lag mellem skal og kerne.

Der findes bolde med op til seks forskellige lag, med forventning om at optimere præstationen for hver type slag. En del teorier har imidlertid påvist, at for mange lag kan medføre et energitab, der gør, at bolden mister længde.
Det mest almindelige i de fleste premiumbolde er mellem tre og fem lag.

Kernen – boldens hårdhed og dit længste drive

Du aktiverer boldens inderste dele, når du slår et langt drive, og det er til denne del af bolden energien fra din kølle overføres. Dem, der har succes med at fremstille bolde, der flyver langt, har med andre ord haft succes med at udvikle en gummiblanding, der lader energien blive overført på en god måde. Lidt afhængig af hvor hårdt du svinger, er det også kernen, der giver bolden sin følelse af at være hård eller blød. Hårdheden beskrives ofte med ordet kompression, der refererer til, hvor meget kernen (som er hårdere end de ydre lag) lader sig trykke sammen.