Bæredygtighed er en selvfølge hos Röhnisch

Det hele begyndte i 1945, da gymnastiklæreren Hellmut Röhnisch lancerede nye træningsredskaber. I 1990’erne tog virksomheden springet ind i tøjbranchen, og i 2002 kom det store gennembrud: en komplet damekollektion i funktionsmateriale. Det var startskuddet for det kvindelige fokus, der i dag gennemsyrer hele brandet.

Designet af kvinder – til kvinder

I dag drives Röhnisch af tredje generation i familien, men det kvindelige perspektiv er stadig kernen i alt, hvad de gør. Deres golfkjoler, træningsjakker og tights er skabt af kvinder – til kvinder – med udgangspunkt i kroppens naturlige bevægelsesmønstre. Designteamet består hovedsageligt af kvinder, hvilket betyder, at tøjet er designet fra bunden med udgangspunkt i kvindekroppen, snarere end at tage udgangspunkt i herremodeller, der justeres efterfølgende.
Det ses tydeligt i golfbeklædningen, hvor pasform, stretch og åndbarhed er i perfekt harmoni med de behov, som kvindelige golfspillere faktisk har på banen.

Bæredygtighed som en selvfølge

Men Röhnisch-mærket handler ikke kun om stil og funktion – men også om ansvar. Siden 2015 har bæredygtighed været en strategisk prioritet. »For os er det ikke et valg, men en selvfølge. Vi ønsker en planet, hvor mennesker lever og har det godt… hvor man også kan fortsætte med både at producere og sælge tøj«, siger Natassja Almlöf, produkt- og bæredygtighedschef.
Allerede i 2023 var 90 % af alle beklædningsgenstande klassificeret som bæredygtige – og målet er at nå 100 % inden for kort tid. For at et beklædningsgenstand kan betragtes som bæredygtigt, kræver Röhnisch, at mindst 70 % af materialet er genanvendt eller økologisk, såsom genanvendt polyester eller økologisk bomuld.
Hele produktionskæden er baseret på langvarige relationer med leverandører, gennemsigtighed og miljøvenlige processer. Ved at undgå blandede materialer kan tøjet genbruges bedre – et klart skridt i retning af cirkulær produktion.

Næste skridt: digital gennemsigtighed

Fremadrettet satser Röhnisch på endnu mere åbenhed. Med et digitalt produktpas – i form af en QR-kode – skal kunderne kunne se præcis, hvor tøjet kommer fra, hvilket materiale det består af, og hvordan det kan repareres. Det er helt rigtigt i tiden, hvor flere og flere forbrugere vælger bæredygtige alternativer uden at gå på kompromis med stilen.