Lad dig inspirere af Australien – og bliver bedre ude på green

– Som unge spillede vi meget golf sammen, men også holdsport som rugby og cricket. I holdsportsgrenene kunne jeg spille godt og holdet tabe alligevel, eller lige omvendt at jeg spillede dårligt og vi vandt. Det fik mig til at fokusere på den individuelle sport golf, der føles mere retfærdig, griner Dale, da vi interviewer ham i The Golfstore Podcast.
– Golf er en stor sport i Australien, og når du i gymnasiet får muligheden for at afprøve lidt forskellige sportsgrene, er golf en af disse. Vi havde en bane ved navn Kooringal i nærheden af skolen, hvor Richard voksede op.

Hvad var det, der gjorde, at netop Richard blev så god?
– Vi spillede på næsten samme niveau som unge, men gik forskellige veje. Jeg kunne have trænet mere, siger Dale og fortsætter:
– Han var en utrolig dygtig putter og havde et vældigt godt nærspil. Det var her, han gjorde sig bemærket. Han var ikke overlegen med driveren eller jernene, men omkring green var han enestående.

Kreativitet og finesse, både på og omkring green, er egenskaber, der medfører et godt resultat uanset niveau. I sin undervisning har Dale derfor stor fokus på nærspillet og spillerens evne til at få bolden i hul.

 

Jeg forsøger at få mine elever til at træne ude på banen, beder dem om at opsøge steder omkring green, hvor deres fejlslag normalt lander, så de senere slår deres slag derfra.

 

Hvad er din fremgangsmåde?
– Jeg forsøger at få mine elever til at træne ude på banen, beder dem om at opsøge steder omkring green, hvor deres fejlslag normalt lander, så de senere slår deres slag derfra. Senere tager jeg dem videre til andre områder omkring green, der er rigtigt, rigtigt svære og spørger dem, hvilken løsning de har på placeringen. Når de har et svar, så arbejder vi på, hvordan vi skaber det slag, de har forestillet sig.

Hvis de så ikke har en løsning?
– Det sker faktisk ganske ofte. Så viser jeg dem en løsning og hvordan man ville kunne slå dette slag. Men først og fremmest snakker vi om, hvor vigtigt det er at have fantasien til at kunne se slaget for sig. For hvis du ikke ved, hvad du vil opnå, er opgaven umulig at løse.
– Et skridt på vejen er at bede eleverne beskrive situationen, som om de lyttede til den i radioen, eller som i vores tilfælde i en podcast. Hvis det lykkedes dem at beskrive slaget, der venter, så har vi taget det første skridt.