
Et stort skridt for bæredygtigt golftøj
Puma satser stort på at omstille til bæredygtig produktion, og har opsat flere ambitiøse mål for 2025. Golftøj er et af de områder, hvor sportsgiganten er nået længst, med i gennemsnit 90 procent genanvendt materiale i alt nyproduceret tøj.
Pumaen, der tager et stort spring fremad, er et velkendt logo på flere millioner stykker forskelligt tøj, sko, fodbolde og andre artikler. PUMA tager lige nu også et stort skridt frem med sit bæredygtighedsarbejde. Koncernen har opsat en række ambitiøse mål inden for ti forskellige bæredygtighedsområder. Mål, der skal være opfyldt i 2025. Nøgleordene på vejen dertil er Forever Better og There is only one forever – let’s make it better.
Golftøj med 90 procent genanvendt materiale
Et af områderne er genanvendelse. PUMA har for eksempel som mål at reducere sit affald med 50 procent og at øge andelen af genanvendt polyester til 75 procent. Med sit golftøj er PUMA allerede nået længere end dette, ja faktisk meget længere:
– Alle Mattr poloshirts og Dealer/101 underdele fremstilles nu af 100 procent genanvendt materiale, lige som alt tøj i kollektionen Cloudspun. PUMAs golftøj og sko består samlet set af i gennemsnit 90 procent genanvendt materiale. Vi håber at nå 100 procent til 2025, fortæller Grant Knudson, vice produkt- og markedsføringschef for PUMA Golf.
Fokus på hvert enkelt led i leverandørkæden
Øget anvendelse af genanvendt materiale er naturligvis kun en del af arbejdet med at omstille til en økologisk, klimamæssig og socialt bæredygtig produktion og virksomhed. PUMA lægger stor vægt på at opbygge bæredygtige samarbejder gennem hele leverandørkæden: fra 100 procent bæredygtigt dyrket bomuld og læder garvet uden krom til afskaffelsen af plastikposer i butikkerne for bare at nævne nogle enkelte eksempler.
– Det handler om at se på hele kæden og arbejde med hvert enkelt led. Hvert eneste gram af de 30.000 ton bomuld, som PUMA anvender hvert år, dyrkes nu bæredygtigt: det er et kæmpe fremskridt for os. Men det er det også, at stadig flere af vores små prisskilte er fremstillet af genanvendt pap. Alt tæller, alt er vigtigt.
Grant Knudson fremhæver gerne, naturligt nok, PUMAs fremskridt inden for bæredygtighedsarbejdet, men ikke i modsætning til konkurrenterne og branchen overhovedet – men i overensstemmelse med dem.
– Jeg synes, at hele sportsmodeindustrien gør et stadigt bedre arbejde for at blive mere bæredygtige. De fleste store varemærker prioriterer bæredygtighed i dag, og det er absolut nødvendigt. Vi vil gerne være førende i denne omstilling og fortsætte med at drive den fremad, for vi har alle lang vej endnu.
Bæredygtige kollektioner, der inspirerer
De seneste år har PUMA lanceret flere kollektioner, der er produceret med særligt fokus på bæredygtighed. Tøjet i Better Sportswear-serien fremstilles f.eks. af rester fra deres egen produktion, mens kollektionen Childhood Dreams arbejder med plastfri stoffer, genanvendt gummi og polyester og reduceret anvendelse af tekstilfarver. Artiklerne i serien First Mile fremstilles af tekstiler, der indsamles til lokal genanvendelse i produktionslandene Taiwan, Haiti og Honduras.
– Vi har også en RE:Collection, en kollektion med fokus på innovative løsninger til anvendelse af genanvendt materiale og med specielle designdetaljer. Vi lancerer en serie golfsko i 2024 som en del af RE:Collection, fortæller Grant Knudson.
Og tilføjer:
– Vores specialkollektioner med særligt fokus på bæredygtighed laver vi for at inspirere vores kunder og for selv at afprøve nye metoder og løsninger – samtidigt er de blot en lille del af vores bæredygtighedsarbejde i det store hele. For mig er det særligt vigtigt, at vores kunder nu kan stole på, at alle vores golfprodukter er produceret bæredygtigt – eller vil blive det inden for kort tid.