
Röhnisch er glad for de nye bæredygtighedsregler
Sidste vinter kunne I her på GolfStories læse om, at Röhnisch er en af de virksomheder inden for golfbranchen, der er mest engageret i bæredygtighed.
Nu står det klart, at virksomheden har haft held med at nå 93 procent bæredygtigt tøj i sin kollektion for 2024, og at 30 procent af efterårskollektionen desuden er cirkulær, dvs. kan genanvendes eller kan nedbrydes i naturen.
At vide, hvad der er bæredygtigt tøj, som kunde er ikke helt nemt. Röhnisch selv klassificerer produkter, der indeholder mindst 70 procent genanvendte eller økologiske materialer, som bæredygtige. At hele 93 procent af Röhnischs tøj matcher denne kravspecifikation, er noget Natassja Almlöf, Product Manager & Head of Sustainability, er stolt over.
– Personligt mener jeg, at bæredygtighedsarbejdet er den sjoveste del af alt, hvad vi er i gang med. Det handler om at forblive relevant, og det er et spørgsmål, man skal arbejde med, hvis man skal overleve, siger hun.
Med alle de informationer, tøjet skal være forsynet med, så tror jeg, at forbrugeren informeres og påvirkes til at træffe mere bæredygtige beslutninger.
Hvad er det nyeste i spørgsmålet om bæredygtighed i tøjbranchen?
– Det nyeste generelt set er, at der kommer et forbud mod destruktion af usolgte varer samt krav til separat tekstilindsamling. Kommunerne har ansvaret for indsamling af det kommunale og private affald, men virksomheder, der fremstiller tøj, vil selv skulle stå til ansvar for deres rester, hvilket så først og fremmest gælder reklamationer og usolgte varer.
– Formålet er at reducere overproduktion og tekstilaffald. Det betyder, at virksomheder, der sælger tøj, sko og tekstiler på markedet, skal dække omkostninger for indsamlingen af affaldet, samt sortering og genanvendelse, forklarer Natassja.
Forskning i forbrugeradfærd viser, at en tredjedel af det tøj, vi køber aldrig bruges. Desuden smides der dobbelt så meget tøj ud sammenlignet med, hvor meget der genanvendes.
– Man vil øge cirkulariteten ved at sende mere tøj til second hand. Nyproduktion skal ganske enkelt koste mere, eftersom der allerede er anvendelige tekstiler til rådighed.
Virksomhederne presses altså via nye EU-love til at blive mere bæredygtige. Ved at holde dig informeret og træffe ansvarlige beslutninger kan også du som forbruger yde dit bidrag.
– Man taler meget om sporbarhed og transparens. Her kommer også det digitale produktpas ind i billedet, der hjælper dig som forbruger med at finde ud af, hvor i verden tøjet kommer fra, og hvordan det er fremstillet. Her skal man kunne læse om, hvilket klimaaftryk det har, hvilke materialer der et anvendt og hvordan det kan genanvendes.
– Med alle de informationer, tøjet skal være forsynet med, så tror jeg, at forbrugeren informeres og påvirkes til at træffe mere bæredygtige beslutninger.
I en drømmeverden fremstilles et stykke tøj af et allerede genanvendt produkt, hvor et naturmateriale som for eksempel bomuld, vaskes og nedbrydes til små fibre. Fibrene kæmmes og væves derefter til et nyt garn, der senere anvendes til fremstilling af f.eks. en trøje. Derefter anvendes tøjet og sælges second hand flere gange, inden det genanvendes og anvendes til at fremstille nyt tøj.
– Dette er endnu ikke så udbredt, for det er svært at kontrollere, at kvaliteten er ensartet, når du anvender genanvendte fibre, det kræver ganske enkelt mere arbejde.
– Det betyder ikke, at den er dårligere, men det er svært at kontrollere. Med andre ord er det en omstilling, som hele industrien skal tage på sig. Det er også derfor, at det er lidt dyrere at være en bæredygtig virksomhed inden for tøjbranchen.
– Vi har behov for flere innovative løsninger, så det bliver lettere at skaffe genanvendt stof, afslutter Natassja.