Bæredygtighed er en selvfølge for Röhnisch

En af golfbranchens førende virksomheder, når det gælder bæredygtighed, er den svenske dametøjsvirksomhed Röhnisch, der i de seneste år gang på gang har gjort sig bemærket for sit arbejde.
– For os er det jo ikke et valg, men en selvfølge. Vi ønsker os en planet, hvor mennesker lever og har det godt, hvor man kan fortsætte med både at fremstille og sælge tøj, men gøre det på en bæredygtig måde hvor de også holder længe, siger virksomhedens produkt og bæredygtighedschef Natassja Almlöf og tilføjer:
– Derfor arbejder vi enten med økologisk materialer, som naturen kan nedbryde eller med genanvendte syntetiske materialer, som helst ikke blandes sammen med noget andet, men kan genanvendes flere gange.

At omstille sig til at blive en mere bæredygtig virksomhed er ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden. Hos Röhnisch valgte man allerede i 2015 at fokusere på bæredygtighed, og siden da har udviklingen været konstant og er dag for dag blevet en stadig stærkere del af virksomhedens DNA.
I 2016 anslog man, at 20 procent af det fremstillede tøj var produceret på en bæredygtig måde, et tal der i 2023 nåede op på 90 procent. Målet er at nå 100 procent i 2025.
– Vi nærmer os, og det er inden for rækkevidde. Men det har faktisk været lettere end, hvad mange udenforstående måske tror, meget pga at vi er en mindre virksomhed og har god kontakt til alle vores leverandører.

Hvordan måler I det?
– Som virksomhed har vi en høj grænse for det, som vi kalder bæredygtige produkter. Der findes nemlig i øjeblikket ingen specifikke grænser inden for EU for, hvornår man har lov til at kalde et beklædningsstykke for bæredygtigt. Derfor har vi selv sat vores grænser, og har valgt, at 70 procent af et beklædningsstykke skal indeholde bæredygtige materialer for at blive kaldt bæredygtige. Lige siden har vi arbejdet efter det.

Sportstøj generelt, og golftøj specifikt, skal kunne strække sig, for at udøveren kan præstere sit bedste. Derfor anvender Röhnisch en hel del polyester, et syntetisk materiale, som egentlig ikke forbindes med bæredygtighed. Men fakta er, at meget af det polyester, Röhnisch anvender, er genanvendt fra gammelt tøj.
– Prisen har afskrækket en del historisk set, men eftersom efterspørgslen nu er stor, så tilbyder mange leverandører genanvendt polyester, hvilket betyder, at priserne er på vej ned. Derudover anvender vi naturligvis også naturmaterialer, som f.eks. økologisk bomuld, der kan nedbrydes i naturen, hvis det ikke genanvendes.

Samtidig med at de bæredygtige materialevalg i stadig højere grad bliver en naturlig ting for virksomheden, oplever Natassja også en endnu større bevidsthed fra forbrugerne.
– De vil måske ikke betale mere for det bæredygtige, men så længe prisen er den samme, er tendensen, at de vælger det bæredygtige alternativ.

Når det handler om bæredygtighedsarbejde internationalt set, så er de tre R’er, et generelt fastlagt begreb, der sigter til at kassere mindre (Reduce), genbruge (Reuse) og genanvende (Recycle).
Men hos Röhnisch har man desuden fire P’er, man arbejder efter.
– Product, Planet, People and Progress. Det handler om at måle, hvor vi står i dag med vores produkter og materiale, at påvirke klimaet så lidt som muligt når det kommer til f.eks. transport, hvem der arbejder hos os, og hvem vi arbejder med, samt at bevæge os hen mod de mål, vi har som virksomhed.

Det er et interessant spørgsmål, hvem der arbejder hos jer og hvem I arbejder med. De fleste af jer er bestemt kvinder i en branche, der ellers er kraftigt mandsdomineret.
– Vi er en virksomhed, der udelukkende fremstiller dametøj, 100 procent af vores designteam er kvinder, som derfor ved, hvad der skal til for, at aktive kvinder føler sig godt tilpas og stærke, når de træner. I øjeblikket er 81 procent kvinder og 19 mænd. Vi har en kvinde som adm. direktør og en majoritet af kvinder i bestyrelsen. Laver man dametøj, så er det naturligt.

Hvad tror du, vi kan gøre inden for golf for at skabe mere ligestilling?
– Jeg er en mor med tre børn og kan sige, at der er mere ligestilling i familielivet i dag, end hvad der var tidligere. Med når det er sagt, så tror jeg, at også golfbranchen er under forandring, og at kvinder i stadig større udstrækning har lyst til at tage ud og spille golf med deres venner, ligesom mænd. Forandring kræver ofte tid, men vi er godt på vej.

Med disse problemstillinger i baghovedet, hvilke tendenser vil ifølge dig vokse sig stærke i fremtiden?
– Fra og med 2024 vil digitale pas blive implementeret, hvilket indebærer, at man vil kunne se, hvor den enkelte beklædningsgenstand har sin oprindelse fra; hvor materialet kommer fra og hvor den er fremstillet, samt hvordan og hvor man kan få repareret tøjet, hvis det er gået i stykker. Passene kommer i form af en QR-kode, som man kan scanne og dermed få adgang til detaljerede informationer online.
– Denne gennemsigtighed betyder, at kunderne vil blive endnu mere bevidste om deres valg.
– Den enkelte virksomhed vil også kunne måle sit CO2-aftryk og tydeligt se, hvor stor forskellen er, hvis vi f.eks. vælger at fremstille en jakke i genanvendt polyester og senere sender den med skib i stedet for fly.
– Desuden vil alle større virksomheder skulle indberette deres tal sammen med en bæredygtighedsrapport med deres målsætninger. Også dette skaber bevidsthed.
– For mindre virksomheder og privatpersoner handler det om at have denne tankegang med i hver eneste lille beslutning, man tager.

Natassjas tre tips for mere bæredygtige køb:

  • Undgå flytransport
  • Vælg naturlige materialer frem for syntetiske
  • Hvis du anvender syntetisk tøj, så køb tøj med den samme fibertype, så det kan nedbrydes eller genanvendes.