SOMMER MED SOL

Gør dig klar til sol, vind og muligvis også vand. Sommeren er på vej, og shoppen er fyldt med flot tøj til golf i al slags vejr. Sommerens nøgleord? Mønster, tern, print og skønne farver. Årets golfmode er ikke bare flot men også funktionelt skræddersyet til mange, lange dage på golfbanen, uanset om solen bager eller vinden suser. 

Sommerens første kollektioner spænder over alle stilarter: Du finder sobre, klassiske varianter i skønne farver fra FootJoy og Galvin Green, sportsinspireret tøj fra Adidas og Puma samt modebetonede mønstre fra Röhnisch og J.Lindeberg... og meget mere.


Galvin Green: Elegant funktion

I 30 år har de nægtet at gå på kompromis, og det har givet Galvin Green et fantastisk omdømme i store dele af verden. Deres regntøj er ikke bare pålideligt, hvad angår funktion og kvalitet – det har også et design, som er en signatur. I år lancerer Galvin Green en ny regnjakke med GORE-TEX Superstretch-materiale, og hvis du genkender den, er det måske, fordi du så den på de europæiske spillere i Ryder Cup. I år udvides også Interface- linjen: Det er alsidig beklædning, der er åndbar, beskytter mod vinden og er vandafvisende. Når det handler om poloshirts, præsenterer Galvin Green den største kollektion nogensinde.  

Årets kollektion indeholder en del mønstre – prikker, striber, firkanter – men også en hel del mere diskret tøj. Det giver en form for elegance til tøjet, som gør det anvendeligt i mange sammenhænge. Man har stadig tendens til klare farver, men det flerfarvede tøj er ikke så omfattende. Derimod har meget tøj fået små fine detaljer, der skiller sig ud.

J.Lindeberg: Et stilikon

Johan Lindebergs entré i golfen i 1990'erne er beskrevet som en fredelig revolution. Og det kan man kun være enig i. Der var mange, som synes, at han var skør, da han satsede på en golfkollektion, der stod i skærende kontrast til de dengang herskende idealer. Men kun få idéer har fået en så stor effekt og haft en sådan påvirkning på golfmoden som J.Lindeberg. Det var, mens han kørte på motorcykel gennem Europa, at tankerne tog form. Han var træt af bukser og trøjer, der hang som en sæk, og var så generøst uformelige, at de ødelagde putbevægelsen.

I stedet hentede han inspiration fra 1960'ernes golfæstetik. Snævre linjer, skræddersyede konturer. Ikoner som Johnny Miller, Ben Hogan og Arnold Palmer tjente som stilikoner, da J.Lindeberg tog sin begyndelse. I dag føres arven fra Johan Lindeberg videre af en ny generation. Varemærket bliver stadig opfattet som progressivt – moderne og ungt i hjertet. Årets kollektion tiltrækker en ny generation af stilfulde golfspillere uden at miste dem, der har været med på rejsen i de første 20 år.

Abacus: På højt niveau!

Abacus er genuint, funktionelt golftøj, som har bevist deres værd på højeste niveau. Virksomheden blev grundlagt med en overbevisning om, at det kunne lade sig gøre at lave golftøj, som var både behageligt og funktionelt. Og moderne. Gennem flere år indsamlede grundlæggerne idéer og tanker, som efterhånden mundede ud i en konstatering. At sørge for at golfspilleren føler sig godt tilpas i al slags vejr, så han eller hun kan fokusere på spillet og på dem, man spiller med. Tøjet skulle være elastisk og let. Det skulle kunne ånde, beskytte imod regn og samtidig være behageligt. Alt dette gælder stadig. Mest populær er måske minikollektionen X-series by abacus, der kombinerer alt det ovenstående med et ledende materiale for endnu bedre funktion.

Fem gange har Abacus klædt det europæiske Solheim Cup-hold på. I 2011 øsregnede det. Europæerne fortsatte med at spille, som om intet var sket. De slog fulde slag med stretchjakkerne. Amerikanerne derimod tog deres regnjakker af for at få plads og vidde i svinget. Og, en ikke uvæsentlig detalje: Det europæiske holds tøj var desuden nok lidt mere behageligt end det, der sad på amerikanerne…

Röhnisch: Der er grønt

Röhnisch golfkollektion 2019 giver det ternede golflook en opdatering. Det grafiske mønster passer perfekt på banen og til hverdag. Enkle poloshirts, kabelstrikkede trøjer, Argyle og quiltede mønstre giver et moderne look. Grønne kulører bliver den nye marineblå sammen med en sommeragtig klar rød tone, som ikke har været så almindelig i shoppen. Meget af tøjet er præget af printmønster også i år. Naturligvis rummer kollektionen udelukkende funktionstøj hele vejen igennem med perfekt pasform og høj talje. Men de kabelstrikkede trøjer er naturligvis fremstillet af bomuld.

Röhnisch introducerede allerede i 1980'erne funktionstøj. Med rødderne inden for aerobicskulturen fremstillede man træningstøj af mikrofiber, et materiale, der hidtil kun havde været anvendt til badetøj. Det blev en succes, der helt indtil vore dage præger fremstillingen af alt det tøj, der anvendes til forskellige aktiviteter, som sætter pulsen i vejret. Virksomhedens første golfkollektion kom i begyndelsen af det andet årtusinde og solgte godt fra første sæson.

FootJoy: En sober linje

Ingen anden sko har gået så mange kilometer på golfbaner verden over. Allerede i 1927 blev FootJoy officiel sko for det amerikanske Ryder Cup-hold under ledelse af den glamourøse champagneelsker Walter Hagen.

Der er sket lidt siden da. FootJoy handler i høj grad om tradition. Men primært taler virksomheden om komfort og præstation. Altså det vi normalt plejer at kalde kvalitet. Nu laver FootJoy ikke kun sko, men også strømper, handsker, regntøj og – fra 2012 – golftøj. Og man gør det i den samme tradition. FootJoys golfkollektioner er sobre og klassiske, men alligevel moderne i linjer, farvevalg og look. Og naturligvis udsender FootJoy en del tourfølelse. Hundredvis af spillere på forskellige professionelle tours i verden bruger en eller flere af virksomhedens produkter. Fashionlinjen for 2019 har fire forskellige farvetemaer. 

Fra disse farvekollektioner kan man vælge og kombinere tøj fra FootJoys anden kollektion, som hedder Essentials. Ensfarvet navy, hvid og rød udgør grundfarverne, i år findes der også en hel del tidstypiske, småmønstrede varianter af pikétrøjer. Bare fordi man er et klassisk mærke for golfspillere, som stræber efter stil, så kan man jo godt følge med tiden.

Puma: Sporty!

Puma har været et energigivende farverigt bekendtskab, lige siden de gjorde deres entré i golfens verden i 2004. De indtog en plads på markedet og skabte opmærksomhed ved en modig indstilling til golfens stive traditioner. Puma satte virkelig kulør på spillet! I 2019 findes dette indslag fortsat, men i år handler det også om at finde en god balance. Varemærket beholder sit DNA, med farver og mønstre, samtidig med at de også tilbyder en mere elegant stil med tydelige sporty indslag. Stil og tendenser inden for golfen er netop nu stærkt inspireret af sportens verden. Hvilket naturligvis passer godt til et sportsmærke som Puma. Rødderne ligger jo inden for sport og træning.  

I årets kollektion er FusionYarn en nyhed, hvor man har blandet bomuld ind i funktionsmaterialet. Det giver en blød og naturlig følelse i tøjet samtidig med at det bevarer funktionaliteten. Også den sømløse Evoknit-trøje vil tiltrække sig mange nysgerrige blikke i shoppen. Den er åndbar, findes i mange farver og føles skøn på kroppen.

Adidas: Sporty rødder

1954 indtraf der et mindre mirakel. Tyskland besejrede det tæt på uovervindelige Ungarn i fodbold-VM. Efter matchen blev den uventede sejr forklaret med, at tyskerne spillede i letvægtssko med skrueknopper, mens ungarerne stadig anvendte grove læderstøvler af engelsk model. Det var her, hvor Adidas rejse mod toppen begyndte.

I dag er Adidas et af verdens mest ansete varemærker inden for sport. Det gælder også golfen, som er på vej til at etablere sig som en sport som alle andre. Det kan ses på spillerne på touren. Spillerne er veltrænede og de slår hårdere og længere til bolden end nogensinde før. Det kan også mærkes i golfshoppen. Ikke mindst når man ser nærmere på Adidas kollektion for 2019. En del af tøjet har hentet tydelig inspiration fra træning i motionscenteret og løb. Tag f.eks. Boost-sålen, der oprindeligt blev udviklet til løb, men som nu også findes i golfsko. (Hvis man har spillet en runde i Boost-sko, udskifter man dem ikke gerne.) Og på flere dametoppe kan man se, at udskæringer og linjer har hentet deres inspiration fra svedkrævende træningspas. Det er sikkert ikke noget tilfælde, at Adidas valgte at indgå kontrakt med nummer 1 i verden, Dustin Johnson, som frontfigur for deres tøj. Han var en dygtig allround-idrætsmand, inden han valgte at satse alt på golf. Ved siden af den brede golfkollektion har Adidas også adipure – det mere klassiske golftøj, som først og fremmest repræsenteres af Justin Rose ude på touren.