Light and Tight

Ved Solheim Cup for nogle år siden kunne den opmærksomme tilskuer iagttage, hvordan amerikanerne ved hvert slag tog deres regn- og vindjakker af. De europæiske spillere beholdt derimod deres jakker på. 

Vi skal altid tage udgangspunkt i, hvordan en golfspiller bevæger sig. Hvordan en golfspiller føler sig tilpas, når vedkommende er iført regntøj, siger Chris Mattsson som er chefdesigner hos Abacus Sportswear. Virksomheden som ved fem lejligheder har fået til opgave at klæde Solheim Cup-holdet på.

– Naturligvis i kombination med funktionen, altså at holde sig tør og varm. Dette arbejder vi løbende med forklarer hun.

Da hun så de europæiske deltagere spille i det tøj, som hun havde designet, forstod hun, at virksomheden var på rette vej. Tøjet må, uanset om det er pikéskjorter, jakker eller bukser, aldrig være noget, der distraherer. Noget som man tænker på. Det skal være noget, der er naturligt, ja tilmed præget af lyst. Og der findes eksempler på det.

– Da den svenske stjernespiller Anna Nordqvist spillede i sin regnjakke, på trods af at solen skinnede fra en skyfri himmel, så var det jo virkelig et bevis på, at hun trivedes i tøjet.

Jeg ville vove at påstå, at den trivsel skaber forudsætninger for en lav score. Man kan spare slag ved at være rigtigt klædt på, siger Chris Mattsson med et smil. 


Chris, som har arbejdet meget tæt sammen med alle de seneste Solheim Cup-kaptajner netop for at sikre den enkelte spillers ønsker. Vejret er jo en vigtig faktor i en konkurrence som Solheim Cup, og så handler det selvfølgelig om, at alle føler sig godt veltilpas, trygge og komfortable i funktionelt tøj. Tøj der faktisk kan være afgørende for resultatet.

– Ved et sådan tæt samarbejde lytter jeg meget til de synspunkter og erfaringer, der findes. Forud for konkurrencen i Colorado i USA mindes jeg, at kaptajnen Lotta Neumann lagde stor vægt på, at tøjet skulle være lyst, eftersom klimaet her var varmt og
fugtigt. Lyst tøj tiltrækker ikke varme på samme måde som mørkt eller sort. 

Abacus Sportswear har klædt golfspillere på i tyve år nu, og idéerne om hvad virksomheden skulle beskæftige sig med, og hvad den skulle repræsentere, gør sig stadig gældende.

– Jeg plejer at kigge tilbage nu og da for at se, hvad der drev os den gang, fortæller Sven-Olof Karlsson adm. direktør og grundlægger, og er glad over at kunne konstatere, at vi stadig følger den oprindelige idé og plan.

Dengang for tyve år siden så han et behov for at forny og modernisere golftøj. Og han var ikke alene. Der var flere aktører, som er startet af samme årsag, men den konkurrence føltes stimulerende.

– Den betød jo, at golfspillerne fik åbnet øjnene op for, at man kunne klæde sig lidt frækkere, med mere farveglæde. Her kan vi takke Jesper Parnevik for starthjælpen. Selv om han ikke iklædte sig vores tøj, så stod han for det nye. Men vi havde allerede dengang fokus på at koncentrere os om funktionen.

Det var måske ikke en tilfældighed, at der fandtes mange svenske virksomheder, der blev kendt for deres regn- og vindtøj. Vejret her stiller jo krav til, at vi skal klæde os rigtigt på.

– Ja, men så burde Storbritannien egentlig have været foran os i udviklingen, siger Sven-Olof, men her skete der ikke rigtigt noget på det tidspunkt. Nej, det var i Sverige, hvor vi arbejdede på en fornyelse.

Han har selv arbejdet med et engelsk firma i branchen, og kommer ind på, hvordan konservative tanker fik lov til at styre.

– Når det gælder konservative tanker, så gælder det også for mange svenske golfspillere. Skal jeg være en smule selvkritisk, burde vi have markedsført os endnu stærkere med henblik på de nye materialer og måden at producere moderne og effektivt tøj på.

– Der findes en del, faktisk temmelig mange, som har lidt svært ved virkelig at tro på, at vores produkter kan være regntætte, når man tænker på hvor ekstremt tynde materialer, vi arbejder med. 

– Materialerne har forbedret sig enormt meget. De er vandafvisende og varme, uden at vi bliver svedige, det har vi arbejdet med længe, men nu er det stretch, der gælder. Tøjet behøver ikke være stort og omfangsrigt. Vi føler os også bedre tilpas ved, at det ikke giver lyd, når vi bevæger os. Stille og smidigt skal det være.

Han fortæller i detaljer om, at hjørnestenene i virksomheden er funktion, design og kvalitet. Ikke så underligt, de fleste virksomheder vil forbindes med god funktion, flot tøj som opfylder målet, men Abacus vil konstant bygge videre på hjørnestenene. Det gælder så for Abacus om at finde det rigtige blandt forskellige materialer og stof, et i enhver henseende omfattende arbejde.

– Ja forud for enhver ny kollektion kigger vi nærmere på stort set alt, hvad der findes på markedet. Vi kigger og mærker kvaliteten efter på mellem tyve- og tredivetusinde stykker forskelligt stof for at finde det, der passer os bedst.


Prismæssigt ligger Abacus et stykke under konkurrenterne. Er det kun positivt at holde en lavere pris?

– Ja, vi bevarer gerne det image, eftersom jeg mener, at vi giver en høj værdi for de penge, som forbrugerne bruger. 

– Men vi skæver ikke til det, som vores konkurrenter er i gang med, vi fokuserer hele tiden på at udvikle. Et godt eksempel på udvikling er lynlåsen i vores regnbukser. Den slutter et stykke over buksebenenes nederste kant. På den nåde slipper man for at blive våd omkring fødderne. Vandet løber ikke ned i skoen, eftersom stoffet hviler på skoens yderside. Desuden er det meget lettere at ændre længden på buksebenene, hvis der ikke sidder en lynlås i vejen.

– Vi tager også et kæmpestort skridt i år med X-series kollektionen. Det er et helt nyt koncept, som ligger helt i front hvad angår funktion og design på markedet, noget helt nyt.

– Et lille men vigtigt eksempel er regnjakken. Der er lagt et elastikbånd op i ærmet for på den måde at gøre det lettere for spilleren at trække ærmet lidt op, uden at skulle bøvle med velcrobånd, som de fleste har.

Selv om udviklingen går hurtigt fremad, så findes der i dag ingen helt vedligeholdelsesfri stoffer. Man bør efter hver vask sørge for, at de vandafvisende funktioner bevares.

– Ja men også her er udviklingen gået fremad, mener Sven-Olof.

– I dag anvender vi mere og mere miljøvenlige stoffer. I vores kollektion X 37.5  anvendes der få kemikalier, men derimod både kokosnød og lavasand blandt andet. 


Vi kan med glæde konstatere, at Sverige i denne henseende er et foregangsland. Flere andre lande følger interesseret med i, hvad vi foretager os.

Endnu flere kaster sig ud i fritidsinteresser udendørs, som stiller høje krav til udstyret. Tøj, der betyder, at man kan præstere bedre og vil kunne få fuldt udbytte af anstrengelserne. Derfor er det ingen overraskelse, at Abacus tøj er interessant til eksempelvis både ridesport og cykling.

– Ja faktum er, at vi får mange forespørgsler fra begge disse grupper, men lige nu ligger vores hovedfokus på golf. Og det hænger sammen med, at vi er meget omhyggelige med, at funktionen skal være den rigtige. Vi skal have alle tøjets detaljer på plads og i bevægelsesskemaet, der ligger til grund for funktion og præstation.

– I dag er alle idrætsgrene så enormt specialiserede, at man skal tænke sig om både en og tre gange, inden man kaster sig over den aktivitet også, mener Sven-Olof Karlsson.

– Lige nu er det i hvert fald ikke aktuelt.

– Men vi kan alligevel ikke lade være med at lade eksempelvis triatleter, som både svømmer, cykler og løber, teste vores tøj. 

– Deres synspunkter er meget værdifulde for os, tilføjer chefdesigner Chris Mattsson, for ved vi, at vores tøj kan holde til det, ja så ved vi, at det også holder på golfbanen.

Hvis hun havde mulighed for det, ville hun nok hellere end gerne sætte sig ned ved tegnebordet for at lave tøj til disse sportsgrene, men indtil videre er det golf, der det handler om. 

I øvrigt er abacus en kugleramme fra gammel tid, der tidligere er blevet brugt til at regne med.

Der findes mange som også regner med Abacus både nu og i fremtiden.