Galvin Green – En lille virksomhed med et stort varemærke.

Et af verdens meste kendte varemærker, når det gælder golfbeklædning, specielt regntøj, er Svensk. Nu erobrer Galvin Green verden med sit formidable funktionstøj.

Galvin Green? Hvad er det for noget? Regntøj, siger nogen. Ja, men Galvin Green er meget mere end det. Det er et multi-layer koncept med en stor entusiasme for funktionsmateriale, hvis virksomhedsslogan er ”We never compromise!”.

Men hvor kommer Galvin Green fra? Navnet er lidt mystisk og eksklusivt og alle reklamer er på engelsk. Galvin Green kommer sikkert fra England? Eller måske USA?

Växjö i Sverige? Hvad?

Växjö er en by i det sydlige Sverige, i Småland, og her findes en af golfverdenens absolut mest kendte producenter af formidabelt funktionstøj til golf med avancerede materialer og banebrydende design.

Sådan var det ikke fra starten.

Tomas Nilsson, der grundlagde Galvin Green, begyndte at fremstille arbejdstøj for over 30 år siden. Derefter gik man videre og lavede T-shirts og træningstøj til sportsbranchen.

I begyndelsen af 1980 bestemte man sig for, at man skulle satse på teknisk tøj, og så blev der lavet nogle forskellige varemærker inden for skitekstil, sportstøj og skitøj. Galvin Green var med andre ord tidligt ude med tekniske materialer i tøj.

Men der var noget der manglede - golftøj og først og fremmest regntøj.

For at kunne tilbyde det bedste tøj begyndte Galvin Green at samarbejde med Gore i 1990, Gore der fremstiller Gore Tex, og målsætningen blev premium-produkter.

900.000.000 millioner porer i Gore Tex

Alt Galvins Greens regntøj i Gore Tex fremstilles udelukkende på Gore-licenserede fabrikker med de allerhøjeste kvalitetskrav. Gore Tex er en membran i stoffet, der består af 900.000.000 millioner porer i en kvadratcentimeter. Det er mange porer og det er, som hvis en regndråbe rammer et fodboldstadion, hvis man skal beskrive det. Porerne er 20.000 gange mindre end en vanddråbe, men 700 gange større end en sveddråbe. Det betyder, at sveden trænger ud gennem materialet, mens regnvandet ikke kommer igennem. Det lyder som ren science fiction, men fungerer utrolig godt.

Hvad skal man så gøre, for at det fine Gore Tex-tøj skal fungere i lang tid?

– Et godt råd er at vaske sit Gore Tex-tøj med jævne mellemrum for at gøre fibrene i materialet rene, så funktionen bibeholdes. Regelmæssig vask gør, at Gore Tex-membranen fungerer som tiltænkt, fortæller Mats Lundqvist, design- og produktudviklingschef hos Galvin Green.

Golf og kun golf

Der findes en række faktorer, der har bidraget til Galvins Greens succes. En af de vigtigste er, at virksomheden kun koncentrerer sig om golf og ikke andet.

– Vi taler egentlig kun golf her i virksomheden på fuldtid, siger marketingchefen Nicholai Stein.

At Galvin Green er så fokuseret på golf kommer golfspillerne til gode. Galvin Green lytter nøje til golfspillernes ønsker, og arbejder hårdt for at opfylde ønskerne under produktionsudviklingen.– For os er der kun én ting, der tæller, og det er hele tiden at tilgodese golfspillernes behov, siger Nicholai Stein.

I alt tøj er der en række detaljer, som fortæller alle, at dette tøj er udviklet til lige netop golf, selv om man kan sejle i en piké i funktionsmateriale eller plukke svampe i Galvin Green regntøj, hvis man vil!

– At vi tænker produktudvikling og golf betyder f.eks. regulerbar brystvidde og smallere ærmer, så regntøjet eller windstopperen ikke er i vejen for spillet. Det er egentlig en selvfølge, når man tænker på det. Det er faktisk muligt, fortsat at produktudvikle regntøj, siger Mats Lundqvist.

At tøjet desuden er åndbart, og at det har en meget god vandtæthed, er også naturligt for en virksomhed, der aldrig går på kompromis! Et bevis på dette arbejde er de tapede sømme i regntøjet. Tapede sømme er en selvfølge, men også her har man produktudviklet fra en tape som tidligere var 22 millimeter til en med 13 millimeters bredde takket være ny teknik. Det sparer vægt i tøjet og overfladen, hvor tøjet er åndbart, bliver større.

Galvin Green arbejder også meget med farve på sit tøj.

– Vi begyndte at tænke på farver og en speciel Galvin Green stil med meget farve. Det kan være orange, hvid eller rød og forskellige farvekombinationer. Alle har nok ikke brudt sig om vores satsning på farve, men vi synes, at det har udviklet golfen, og måske til og med gjort den lidt gladere og lysere, siger Mats Lundqvist.

Lag-på-lag og meget farve

Det klassiske golftøj er en trøje i uld og en piké i bomuld. Dejligt og hyggeligt, men ikke optimalt til golf. Det bedste for golf er tøj i funktionsmateriale efter lag-på-lag princippet. Eller det som Galvin Green kalder ”multi-layer koncept”. Det er i princippet samme tanke, som gælder for skiløb eller fjeldvandringer.

– For at opnå det allerbedste multi-layer koncept udviklede vi vores eget mellemlag, Insula, i polyester, som er en kusine til fleece. Det suger ikke fugt, det er vedligeholdelsesvenligt og det er ventilerende, og så har det en god varmeevne, fortæller Mats Lundqvist.

I Galvin Greens produktsortiment findes der ikke kun regntøj og windstoppere, men også alt fra undertøj, kompressionsundertøj, handsker, hatte, piké og trøjer. Alle med fællesnævneren - funktionstøj!

Materiale er nemlig utroligt vigtigt for Galvin Green. Bruger man det rette materiale til tøjet, er det mere behageligt at have på og lettere at vaske.

Galvin Green - We never compromise!

– Vi ønsker, at alle golfspillere både skal have en windstopper og et regnsæt. Det ene udelukker ikke det andet, men supplerer hinanden. Windstoppere har mange fordele. De vejer mindre, er billigere, blødere og kan klare en hel del regn, men ikke lige så meget som et rigtigt regnsæt, siger Mats Lundqvist.

En variant af både regnsæt og windstoppere, der er blevet stadig mere populær i de seneste år, er tøj med korte ærmer.

– Korte ærmer har mange fordele inden for golf, specielt når det gælder windstoppere. Det er ofte kun kroppen, du behøver at beskytte mod vinden, og med korte ærmer bliver det lettere at spille, mener Mats Lundqvist.

Udover at fortsætte produktudviklingen satser Galvin Green på nøglemarkederne Tyskland, England, Sverige og USA. USA? Ja, den største golfnation af alle indgår i markedsstrategien og der arbejdes med de 500 vigtigste golfklubber og deres golfshops.

Med omkring 20 ansatte i Växjö, to i USA og ti i England håber vi, at satsningen lykkes.

Galvin Green - lidt dyrere - lidt bedre - eller - en lille virksomhed med et stort varemærke!